poniedziałek, 5 sierpnia 2013

Zarządzanie łańcuchem dostaw towarów do sklepów w centrach handlowych_4/4

Jakie błędy popełniają sieci handlowe/centra handlowe przy organizacji dostaw towaru do placówek? Czego powinni się wystrzegać? 

Najczęstsze błędy we współpracy z sieciami handlowymi i centrami handlowymi to brak konsekwencji w realizacji ustaleń dotyczących cykli zamówień, minimów logistycznych, ograniczanie godzin dostaw, które często nie są konsultowane z dostawcą. Największe jednak problemy napotykamy przy współpracy z Centrami Dystrybucyjnymi sieci handlowych. Centra stosują szereg praktyk, które w znaczny sposób podwyższają koszt łańcucha dostaw. 


Do najbardziej dokuczliwych należą: 

  • Konieczność samodzielnego rozładunku towaru przez Kierowcę 
  • Brak możliwości uczestniczenia Kierowcy w rozładunku i kontroli towaru 
  • Brak możliwości zdawania w jednym z okien rozładunkowych dostaw dostarczonych na tym samym pojeździe, ale zaawizowanych na różne godziny 
  • Niska jakość zwracanych palet przy jednoczesnej bardzo restrykcyjnej polityce klasyfikacji palet przyjmowanych do Centrum Dystrybucyjnego 
  • Konieczność dostarczania towarów w postaci palet homogenicznych nawet jeśli dostawa dotyczy 2-3 kartonów.


Warto w ty miejscu podkreślić, że poza nielicznymi praktykami, które łamią prawo lub wykraczają poza ogólnie przyjęte normy, pozostałe z nich są niezbędne, aby Centrum Dystrybucyjne lub sklep wielkopowierzchniowy mógł pracować w sposób równomierny. Przyczyną tego stanu rzeczy jest skala przedsięwzięcia, trudno to szczególnie zrozumieć mniejszym dostawcom, którzy nie spotykają się na co dzień z wysokimi wolumenami oraz restrykcyjnymi wymogami odbiorcy końcowego. Centrum Dystrybucyjne czy hipermarket musi działać jak „dobrze naoliwiona maszyna” czy też pociąg trzymający się ściśle rozkładu jazdy. Odstępstwo od rozkładu i oczekiwanie na spóźnionego pasażera mogłoby spowodować spóźnienie wszystkich podróżnych, co patrząc z punktu widzenia większości stanowi dużo większe zło niż pozostanie na peronie jednej osoby. 
Ważne, aby w układaniu tego rozkładu jazdy nie dać się ponieść fantazji i starać się spojrzeć na stawiane przez siebie wymogi ze wszystkich stron i upewnić się że są one realne do spełnienia przez innych uczestników łańcucha dostaw.

2 komentarze:

  1. Optymalizacja procesów w firmie to obecnie klucz do sukcesu przedsiębiorstwa. Popularne obecnie systemy erp takie jak https://ax-dynamics.com/microsoft-dynamics-ax pozwalają znacząco usprawnić procesy. Myślę, że przyszłość w zarządzaniu firm należy właśnie do takich rozwiązań.

    OdpowiedzUsuń
  2. Chciałaby mieć większą wiedzę na ten temat, bo bardzo interesuje mnie ta dziedzina. Na https://www.sente.pl/branze/dystrybucja-i-handel znalazłam platformę, która oferuje rozwiązania ERP dla dystrybucji pozwalające na integrację wszystkich wykorzystywanych kanałów sprzedaży.

    OdpowiedzUsuń