Jakie błędy popełniają sieci handlowe/centra handlowe przy organizacji dostaw towaru do placówek? Czego powinni się wystrzegać?
Najczęstsze błędy we współpracy z sieciami handlowymi i centrami handlowymi to brak konsekwencji w realizacji ustaleń dotyczących cykli zamówień, minimów logistycznych, ograniczanie godzin dostaw, które często nie są konsultowane z dostawcą. Największe jednak problemy napotykamy przy współpracy z Centrami Dystrybucyjnymi sieci handlowych. Centra stosują szereg praktyk, które w znaczny sposób podwyższają koszt łańcucha dostaw.
Do najbardziej dokuczliwych należą:
- Konieczność samodzielnego rozładunku towaru przez Kierowcę
- Brak możliwości uczestniczenia Kierowcy w rozładunku i kontroli towaru
- Brak możliwości zdawania w jednym z okien rozładunkowych dostaw dostarczonych na tym samym pojeździe, ale zaawizowanych na różne godziny
- Niska jakość zwracanych palet przy jednoczesnej bardzo restrykcyjnej polityce klasyfikacji palet przyjmowanych do Centrum Dystrybucyjnego
- Konieczność dostarczania towarów w postaci palet homogenicznych nawet jeśli dostawa dotyczy 2-3 kartonów.
Warto w ty miejscu podkreślić, że poza nielicznymi praktykami, które łamią prawo lub wykraczają poza ogólnie przyjęte normy, pozostałe z nich są niezbędne, aby Centrum Dystrybucyjne lub sklep wielkopowierzchniowy mógł pracować w sposób równomierny. Przyczyną tego stanu rzeczy jest skala przedsięwzięcia, trudno to szczególnie zrozumieć mniejszym dostawcom, którzy nie spotykają się na co dzień z wysokimi wolumenami oraz restrykcyjnymi wymogami odbiorcy końcowego. Centrum Dystrybucyjne czy hipermarket musi działać jak „dobrze naoliwiona maszyna” czy też pociąg trzymający się ściśle rozkładu jazdy. Odstępstwo od rozkładu i oczekiwanie na spóźnionego pasażera mogłoby spowodować spóźnienie wszystkich podróżnych, co patrząc z punktu widzenia większości stanowi dużo większe zło niż pozostanie na peronie jednej osoby.
Ważne, aby w układaniu tego rozkładu jazdy nie dać się ponieść fantazji i starać się spojrzeć na stawiane przez siebie wymogi ze wszystkich stron i upewnić się że są one realne do spełnienia przez innych uczestników łańcucha dostaw.
Optymalizacja procesów w firmie to obecnie klucz do sukcesu przedsiębiorstwa. Popularne obecnie systemy erp takie jak https://ax-dynamics.com/microsoft-dynamics-ax pozwalają znacząco usprawnić procesy. Myślę, że przyszłość w zarządzaniu firm należy właśnie do takich rozwiązań.
OdpowiedzUsuńChciałaby mieć większą wiedzę na ten temat, bo bardzo interesuje mnie ta dziedzina. Na https://www.sente.pl/branze/dystrybucja-i-handel znalazłam platformę, która oferuje rozwiązania ERP dla dystrybucji pozwalające na integrację wszystkich wykorzystywanych kanałów sprzedaży.
OdpowiedzUsuń