poniedziałek, 5 sierpnia 2013

Zarządzanie łańcuchem dostaw towarów do sklepów w centrach handlowych_4/4

Jakie błędy popełniają sieci handlowe/centra handlowe przy organizacji dostaw towaru do placówek? Czego powinni się wystrzegać? 

Najczęstsze błędy we współpracy z sieciami handlowymi i centrami handlowymi to brak konsekwencji w realizacji ustaleń dotyczących cykli zamówień, minimów logistycznych, ograniczanie godzin dostaw, które często nie są konsultowane z dostawcą. Największe jednak problemy napotykamy przy współpracy z Centrami Dystrybucyjnymi sieci handlowych. Centra stosują szereg praktyk, które w znaczny sposób podwyższają koszt łańcucha dostaw. 


Do najbardziej dokuczliwych należą: 

  • Konieczność samodzielnego rozładunku towaru przez Kierowcę 
  • Brak możliwości uczestniczenia Kierowcy w rozładunku i kontroli towaru 
  • Brak możliwości zdawania w jednym z okien rozładunkowych dostaw dostarczonych na tym samym pojeździe, ale zaawizowanych na różne godziny 
  • Niska jakość zwracanych palet przy jednoczesnej bardzo restrykcyjnej polityce klasyfikacji palet przyjmowanych do Centrum Dystrybucyjnego 
  • Konieczność dostarczania towarów w postaci palet homogenicznych nawet jeśli dostawa dotyczy 2-3 kartonów.


Warto w ty miejscu podkreślić, że poza nielicznymi praktykami, które łamią prawo lub wykraczają poza ogólnie przyjęte normy, pozostałe z nich są niezbędne, aby Centrum Dystrybucyjne lub sklep wielkopowierzchniowy mógł pracować w sposób równomierny. Przyczyną tego stanu rzeczy jest skala przedsięwzięcia, trudno to szczególnie zrozumieć mniejszym dostawcom, którzy nie spotykają się na co dzień z wysokimi wolumenami oraz restrykcyjnymi wymogami odbiorcy końcowego. Centrum Dystrybucyjne czy hipermarket musi działać jak „dobrze naoliwiona maszyna” czy też pociąg trzymający się ściśle rozkładu jazdy. Odstępstwo od rozkładu i oczekiwanie na spóźnionego pasażera mogłoby spowodować spóźnienie wszystkich podróżnych, co patrząc z punktu widzenia większości stanowi dużo większe zło niż pozostanie na peronie jednej osoby. 
Ważne, aby w układaniu tego rozkładu jazdy nie dać się ponieść fantazji i starać się spojrzeć na stawiane przez siebie wymogi ze wszystkich stron i upewnić się że są one realne do spełnienia przez innych uczestników łańcucha dostaw.

3 komentarze:

  1. Optymalizacja procesów w firmie to obecnie klucz do sukcesu przedsiębiorstwa. Popularne obecnie systemy erp takie jak https://ax-dynamics.com/microsoft-dynamics-ax pozwalają znacząco usprawnić procesy. Myślę, że przyszłość w zarządzaniu firm należy właśnie do takich rozwiązań.

    OdpowiedzUsuń
  2. Chciałaby mieć większą wiedzę na ten temat, bo bardzo interesuje mnie ta dziedzina. Na https://www.sente.pl/branze/dystrybucja-i-handel znalazłam platformę, która oferuje rozwiązania ERP dla dystrybucji pozwalające na integrację wszystkich wykorzystywanych kanałów sprzedaży.

    OdpowiedzUsuń
  3. Ciekawie to wszystko brzmi. Ja przyznam szczerze, że też ogólnie interesuję się tym, w jaki sposób wygląda logistyka w przesyłce różnych paczek, np. z pomocą usług kurierskich. Już wiem, w jaki sposób pakować paczki i oczywiście potrzebne są do tego dobrej jakości taśmy klejące. Szukać możecie ich między innymi na stronie TCM Service . Tam od razu mogą zaproponować też taśmy z nadrukiem.

    OdpowiedzUsuń