poniedziałek, 1 lipca 2013

Logistyka miejska_część 1/3

Logistyka miejska, jako stosunkowa nowa dziedzina nauki, ma u swych podstaw te elementy teorii logistyki, jako metody zarządzania, które tworzą przejrzystą strukturę organizacji i zarządzania zasobami miasta. Trudno sobie dzisiaj wyobrazić brak systemowych rozwiązań w obrębie infrastruktury miasta i tej gospodarczej, i tej społecznej.


Ponadto, logistyka miejska warunkuje dalsze procesy otwierania się miast na dyfuzję innowacji czy funkcjonowanie miast w sieci.

Pojawienie się koncepcji logistyki miejskiej nastąpiło w wyniku, po pierwsze nowego spojrzenia na miasto jak na system, a po drugie z coraz intensywniejszego przepływu dóbr i usług, jakie zachodzą na terenie miasta. Wymuszone to także zostało przez rosnącą konkurencję miast i regionów, gdzie miasto powinno być sprawnym organizmem zdolnym do efektywnego działania oraz miejscem, w którym mieszkańcy chcą przebywać.

Celem logistyki miejskiej stała się optymalizacja systemów logistycznych na obszarach miejskich z uwzględnieniem kosztów i korzyści dla sektora publicznego i prywatnego, inaczej mówiąc optymalizacja wszystkich tych działań, które składają się na dzienny cykl życia miasta jako przestrzeni ekonomicznej, społecznej i kulturowej.


Ważnym zagadnieniem w logistyce miejskiej staje się dziś transport. Przyjmuje się, że na koszt logistyczny składa się w 75% koszt transportu. Można powiedzieć, że transport w mieście to swoisty krwioobieg organizmu miejskiego, stąd szczególną uwagę skupiono w ostatnich latach właśnie na systemie transportowym w logistyce miejskiej obejmującym przewóz osób na terenie aglomeracji, transport zaopatrzeniowy oraz wywóz odpadów i nieczystości.


A więc, transport w logistyce miejskiej jest ograniczony do trzech podstawowych gałęzi: transportu samochodowego (autobusowego, trolejbusowego, indywidualnego), transportu szynowego (tramwajowego, kolejowego - szybkie koleje miejskie, wykorzystanie kolei do obsługi miasta i metro) oraz przesyłowego (wodociągi, gazociągi, linie energetyczne, cieplne, kanalizacja).

W ostatnich czasach, na wiele problemów w miastach natrafia szczególnie przewóz towarów. Na przewoźników wywierany jest silny nacisk w celu zwiększenia poziomu usług i zmniejszenia kosztów w ramach systemu dostaw „just-in-time”. A wraz ze wzrostem liczby ludności miast rosną potrzeby przewozowe, co prowadzi do stałego zwiększania się poziomu kongestii. W efekcie oddziaływanie transportu towarowego na ludzi i środowisko staje się poważnym problemem społecznym. Duże samochody ciężarowe przyczyniają się w znacznym stopniu do zanieczyszczenia powietrza na obszarach miejskich w wyniku emisji tlenków azotu i innych gazów oraz cząstek stałych, a znaczenie emisji CO2 staje się coraz większe. 

Poważnym problemem są także skutki wypadków drogowych z udziałem samochodów ciężarowych. Tu należy zaznaczyć, że skutki tych wypadków są często znacznie poważniejsze niż w wypadkach samochodów osobowych.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz