Obecnie istnieją na rynku różnorodne systemy dystrybucji. Wśród nich są te bardziej rozwinięte, jak i mniej. To klient podejmuje decyzję, który z nich najlepiej będzie spełniał jego oczekiwania. Faktem jednak jest, iż im bardziej rozbudowany system, tym większa szansa na zmniejszenie ogólnych kosztów transportu firmy i na elastyczne prowadzenie działalności przez przedsiębiorców.
I tu coraz więcej klientów docenia korzystanie z usług firm posiadających dobrze rozwinięty system dystrybucji oraz sieć przewozów drobnicowych, a co za tym idzie wyższą wartość dodaną.
Ale zacznijmy od początku, czyli od wyjaśnienia samego pojęcia „drobnicy” i „sieci przewozów drobnicowych”.
System dystrybucji drobnicowej polega na zarządzaniu potokiem niewielkich ładunków wybranego klienta. Obejmuje prace związane z odbiorem przesyłki od klienta, jej transportem w miejsce docelowe oraz przekazaniem odbiorcy finalnemu.
Przewozy drobnicowe (LCL, Less-than-Container Load) opierają się na zasadzie konsolidacji: transportowane w tym samym kierunku partie towaru, które nie zajmują całego kontenera, łączone są w przesyłki zbiorcze. To przede wszystkim szansa dla niewielkich firm, których obroty towarowe są zbyt małe, by uzasadnić regularne przewozy całokontenerowe (FCL). Dzięki przesyłkom drobnicowym nie muszą oczekiwać, aż ich towary wypełnią kontener, co pozwala wydatnie skrócić czas dostawy.
Coraz częściej z przewozem przesyłki klienta idą jednak w parze całe pakiety usług dodatkowych i instrukcji dostarczenia. Wbrew pozorom jest to skomplikowany proces, który wymaga bogatego doświadczenia oraz rozbudowanego i dostosowanego do wymagań taboru.
Małe paczki zwane przez logistyków „drobnicą” budzą wiele kontrowersji. Wiele firm spedycyjnych czy transportowych zazwyczaj patrzy nieprzychylnie na nie myśląc o tym, że będzie musiało zająć się jej obsługą (czasochłonność) a zyski z tego nie duże. Może lepiej skupić się na dużych produktach i dużych klientach?
A jednak nie tylko firmy kurierskie zajmują się przesyłaniem małych przesyłek. Czasami okazuje się, że duży klient ma do przesłania dużą ilość małych przesyłek w dodatku porozrzucanych po całej Polsce czy nawet Świecie. Jeśli powiesz mu „nie zajmujemy się drobnicą” to poszuka innej firmy i również im zleci zajęcie się poważniejszych zadań.
Z drugiej strony drobnica jest, przy profesjonalnie zorganizowanej logistyce, dodatkowym zarobkiem przy okazji większych zleceń. To żaden kłopot doładować kilka paczek (czasami wcale nie muszą to być takie małe ładunki) i zarobić kilka złotych. Im większa firma, tym drobnica okazuje się mniej kłopotliwa – gdyż i tras więcej, i zarządzanie taborem jest bardziej rozwinięte.
Na rynkach zachodnich, np. niemieckim, kompleksowe usługi dystrybucji drobnicy oferowane są przez niemal każdego operatora logistycznego. W Polsce sytuacja wciąż jeszcze przedstawia się nieco inaczej. Jedynie kilku operatorów posiada wysoce wydajny system dystrybucji, który pokrywa siecią cały kraj.
Firmy, które podejmują decyzje o budowie od podstaw systemu dystrybucji drobnicowej muszą być świadome związanych z tym bardzo wysokich nakładów. Zarówno w obszarze infrastruktury jak i zasobów ludzkich. Biorąc pod uwagę obecną sytuację rynkową i oferowane klientom ceny można stwierdzić, że zwrot z takiej inwestycji jest możliwy dopiero po dłuższym czasie i uzależniony od wielu czynników. Najważniejszymi z nich są: przemyślana polityka handlowa oraz optymalizowanie kosztów poprzez właściwe zarządzanie taborem i potokiem przesyłek.
Ten komentarz został usunięty przez autora.
OdpowiedzUsuńBardzo ciekawy temat. Jeszcze nigdy nie słyszałem wcześniej o takiej możliwości prowadzenia wysyłki. W swojej firmie często nadaję przesyłki kurierskie za pośrednictwem DPD. DPD oferuje tanie i szybkie przesyłki biznesowe https://www.sendit.pl/cennik/cenniki-krajowe/dpd, które dodatkowo można śledzić za pomocą opcji pełnego trackingu. Pełny tracking przesyłek jest dużym udogodnieniem, które pozwala na szybkie sprawdzenie statusu nadanej paczki.
OdpowiedzUsuń