Wielkopowierzchniowe sklepy są olbrzymim wyzwaniem dla centrów dystrybucyjnych. Jest to spowodowane faktem, że mają one ograniczone możliwości przyjęcia i składowania towaru, tym samym trudno im budować stocki i planować swoje przepływy. Sytuacje dodatkowo komplikuje duża ilość promocji, podczas których przyjmowane i sprzedawane są duże partie towaru. Mając na uwadze te ograniczenia centrum dystrybucyjne musi wykazać się olbrzymią elastycznością związaną z terminowością i poprawnością dostaw.
Aby zminimalizować problemy terminowości dostaw większość sieci handlowych tworzy grafiki dystrybucyjne, które pozwalają na ustalenie cykliczności i powtarzalności dostaw. Grafik dystrybucyjny jest wynikiem cykli zamówień składanych do Centrum i Dostawców. Aby działał on w sposób poprawny niezbędna jest wysoka dyscyplina zarówno po stronie sklepu, jak i centrum dystrybucyjnego i co najważniejsze dostawcy.
Poprawność i kompletność dostaw jest kluczowym elementem zwłaszcza w przypadku systemu cross-dockingu, gdzie brak realizacji dostawy przez dostawcę skutkuje brakiem towaru w sklepie aż do kolejnej dostawy, która może być za kilka dni. Innym z poważnych problemów jest nierównomierność zapotrzebowania.
Okresy przedświąteczne, promocje, sezonowość powodują, że wzrosty wolumenów potrafią osiągać do 200% co przy stałej ilości zasobów w centrum dystrybucyjnym oraz braku odpowiedniego zarządzania zasobami prowadzi do opóźnień i spadku jakości usług świadczonych przez Centrum Dystrybucyjne. Dla tego większość działów sprzedaży i zakupów stara się bardzo ściśle współpracować z Centrum Dystrybucyjnym informując z odpowiednim wyprzedzeniem o planowanych wzrostach sprzedaży.
Przepływ informacji i planowanie ma tu kluczowe znaczenie. Jedną z szeroko stosowanych praktyk jest przygotowywanie z odpowiednim wyprzedzeniem forecastów sprzedaży oraz reglamentowanie dla każdego z kupców dostępnego stocku w Centrum Dystrybucyjnym.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz